Zestaw filmów krótkometrażowych
Kłopotliwy niedźwiedź
Konkurs Filmów Krótkometrażowych, blok II
Kanadyjskie miasteczko Churchill znajduje się na trasie migracji niedźwiedzi polarnych. Co roku zjeżdżają tam tłumy turystów, żeby zrobić zdjęcie „białego misia”.
Pojawia się pytanie: kto był tu pierwszy – słodkie niedźwiadki czy ludzcy mieszkańcy? Do kogo należy to miejsce? Kto ma do niego większe prawa? Chociaż w filmie nie pada ani jedno słowo, oglądamy prawdziwy thriller, łączący gonitwy godne westernu z tradycją słynnego „Nanuka z Północy”. Pozornie niewinne przygody niesfornego misia, który stara się dostać do śmietnika albo przechadza się blisko domów w Halloween, to tak naprawdę zapis cierpienia i lęku, towarzyszącego zwierzętom podczas naszej drapieżniej gatunkowej ekspansji.
Bez miejsca
Konkurs Filmów Krótkometrażowych, blok III
Członkowie kosowskiego klubu „Liga Priznen” krążą ze swoimi stołami ping-pongowymi między magazynami i salami bankietowymi, użyczanymi im na treningi przez przypadkowych ludzi. Niektórzy z nich biorą udział w międzynarodowych zawodach i wygrywają złote medale na europejskich turniejach. Mimo tych sukcesów, Federacja Tenisa Stołowego jest całkowicie ignorowana przez władze. Film jest hołdem dla wszystkich młodych sportowców, którzy zachowują entuzjazm i wytrwale mierzą się z brakiem funduszy i infrastruktury, reprezentując swój kraj, od którego nie otrzymują żadnego wsparcia. Ich sytuacja pozwala nam głębiej przyjrzeć się problemom nękającym społeczeństwo Kosowa – migracjom, osamotnieniu, poczuciu bezradności i braku nadziei.
Film przybiera formę doku-fikcji, w której sytuacje z przeszłości odgrywane przez prawdziwych bohaterów, łączą się z współczesnymi materiałami z treningów. To jedyny krótkometrażowy film dokumentalny w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes w 2021 roku.
Brzeg wolności
Konkurs Filmów Krótkometrażowych, blok I
Piękna animacja o jednej z masowych migracji XX wieku, o której w zachodnim świecie wiadomo stosunkowo niewiele. Między latami 50-tymi, a 80-tymi Hong Kong był symbolem wolności dla wielu Chińczyków, spoglądających na jego światła przez taflę wody.
Dwa miliony mieszkańców kontynentalnych Chin próbowało przepłynąć przez południową granicę na morzu. Wielu straciło w ten sposób życie lub zostało schwytanych i zesłanych do obozów pracy, ale niektórzy odnieśli sukces. Wnuczka prosi swojego dziadka – jednego ze szczęśliwców, którym udało się przeprawić przez wodę – żeby opowiedział jej o swojej podróży. Dzięki temu niepokojom targającym współczesnym Hong Kongiem i jej własnemu poszukiwaniu wolności nadany zostaje odpowiedni kontekst.
Brat
Konkurs Filmów Krótkometrażowych, blok II
Opowieść o sile kochającej się rodziny i potędze wyobraźni.
Chociaż Kaïs ze względu na swoją chorobę jest sparaliżowany i uzależniony od pomocy najbliższych, otaczająca go miłość sprawia, że czuje się szczęśliwy i zachowuje niesamowitą pogodę ducha. Na domiar jego problemów zdrowotnych, musiał emigrować z Maroko do Francji z powodu kłopotów finansowych. Jednak dzięki wzajemnemu wparciu, członkowie tej rodziny tworzą niezwykle silną wspólnotę.
Kaïs lubi wyobrażać sobie, że jest bohaterem ulubionej mangi, co świetnie wykorzystują twórcy filmu w klimatycznych, animowanych fragmentach, w których pojawiają się także jego bracia – łagodny wielkolud, mięśniak Fehd oraz ninja Zaïd.
Dziecko szczęścia
Konkurs Filmów Krótkometrażowych, blok I
Dzieciaki radośnie bawią się na placu zabaw, podczas gdy my słyszymy niesamowicie dojrzałą i szczerą rozmowę matki i jej dziecka, które wyznaje, że jest transpłciowe.
Prostota i niezwykła siła tego coming outu, połączona z wyczuwalnym w ich głosach wzruszeniem, czułością i zrozumieniem, stanowi prawdziwą inspirację dla wszystkich rodziców, którzy chcą traktować swoje dzieci na równi ze sobą i postrzegać je jako samodzielne osoby z prawem do własnych emocji oraz decydowania o samym sobie. Aurorze Brachman idealnie udało się uchwycić atmosferę tego intymnego i ważnego dialogu.
ojciec.syn
Konkurs Filmów Krótkometrażowych, blok III
Po opuszczeniu więzienia Mariusz i jego syn podejmują próbę zaadaptowania się do rzeczywistości, przeplatając trudy codziennego życia z przyzwyczajeniami z więzienia. Wbrew powszechnej opinii ich relacja wypełniona jest miłością i autorefleksją.
Wrażliwość bohaterów kontrastuje z bezduszną rzeczywistością, która zostawia bliznę na byłych więźniach, wykluczając ich ze zdrowego funkcjonowania w społeczeństwie.
-
Nuisance Bearreż. Gabriela Osio Vanden, Jack Weisman, /Canada/2021/15 min.
-
Displacedreż. Samir Karahoda, /Kosovo/2021/15 min.
-
Freedom Swimmerreż. Olivia Martin-McGuire, /Australia, France/2021/15 min.
-
The Brotherreż. Jérémie Battaglia, /France, Canada/2020/28 min.
-
Joychildreż. Aurora Brachman, /USA/2020/6 min.
-
father.sonreż. Jakub Gomółka, /Poland/2022/18 min.